100 bestbetaalde sporters ter wereld, Cristiano Ronaldo opnieuw aan kop

09/06/2017 06:300 reacties464

Cristiano_Ronaldo_Portugal.jpg

Het Amerikaanse tijdschrift Forbes brengt jaarlijks een lijst uit met de 100 bestbetaalde sporters ter wereld. Net als vorig jaar voert Cristiano Ronaldo de ranglijst aan. De Portugees van Real Madrid verdiende tussen 1 juni 2016 en 1 juni 2017 maar liefst 93 miljoen dollar (82,7 miljoen euro). LeBron James volgt op gepaste afstand met een geschat inkomen van 86,2 miljoen dollar. Lionel Messi (80 miljoen dollar) moet genoegen nemen met de derde plek. Net als in voorgaande jaren wordt de lijst gedomineerd door Amerikaanse sporters. Opvallend is het hoge aantal basketballers in de lijst, namelijk 32. Serena Williams is de enige vrouw in de top 100.

Lees verder »

5 takeaways van eSports Day 2017

30/05/2017 06:300 reacties490

League-of-legends-esports_929..jpg

eSports is niet alleen in de Verenigde Staten en Azië een hot topic, ook in Nederland verkennen sportorganisaties- en clubs, marketeers, bedrijven en zelfs gemeenten de mogelijkheden die deze nieuwe markt biedt. Zoveel werd wel duidelijk tijdens eSports Day 2017. In de Jaarbeurs in Utrecht werd tijdens de allereerste eSports conferentie van Nederland onderstreept dat eSports enorm veel kansen biedt. We zetten de belangrijkste conclusies van de dag op een rij.

Lees verder »

Een gemeenschappelijk stadion in Antwerpen, is dat haalbaar?

17/05/2017 06:300 reacties756

royal_antwerpfc.jpg

Na de terugkeer van Royal Antwerp Football Club naar de Jupiler Pro League (1A) en die van KFCO Beerschot-Wilrijk naar de Proximus League (1B) werd het dossier 'gemeenschappelijk stadion' in Antwerpen nog maar eens van onder het stof gehaald. Er vloeide al ontzettend veel inkt over dit heikele thema, maar zelden of nooit wordt het bekeken vanuit sportmarketing-oogpunt.

Lees verder »

eSports conferentie duidt ontwikkelingen in veranderende sportmarkt

03/05/2017 06:300 reacties542

ESport-ESL.jpg

Op 19 mei aanstaande wordt de eerste eSports conferentie in Nederland gehouden. Met name de laatste twee jaar is de belangstelling voor eSports in Nederland gegroeid. Dit is onder meer zichtbaar in de initiatieven die binnen Ajax, PSV en de Eredivisie worden genomen. eSports is internationaal inmiddels uitgegroeid tot een volwassen markt met honderden miljoenen fans en vele grote evenementen en competities. De verwachting is dat ook de markt in Nederland de komende jaren deze ontwikkeling zal volgen.

Lees verder »

eSports met dank aan Alibaba toegevoegd aan programma Aziatische Spelen

27/04/2017 06:300 reacties534

esports_dota..jpg

eSports wordt een officiële sport op de Asian Games, de Aziatische variant van de Olympische Spelen. De mededeling volgde dinsdag op de aankondiging van een strategisch partnership tussen de Olympic Council of Aasia (OCA) en Alisports.

Lees verder »

Brandsfit regelt ook in België gratis sponsoring voor teams bij voetbalclubs

17/04/2017 07:300 reacties769

brandsfit_Jip_Maathuis.jpg

Brandsfit, het bedrijf dat middels een slim sponsormodel gratis tenues aanbiedt aan sportclubs, is sinds kort ook actief in België. Het bedrijf van de jonge ondernemer Jip Maathuis (20) heeft 35 Belgische voetbalverenigingen aangesloten bij zijn initiatief. 175 andere clubs hebben zich aangemeld.

Lees verder »

adidas stopt met tv-reclames; misrekening of begin van een trend?

05/04/2017 06:300 reacties5058

AdidasstoreNYv2.jpg

adidas maakte onlangs bekend te stoppen met adverteren op televisie. De Duitse sportgigant concentreert zich alleen nog op digitale media. Het lijkt op het eerste gezicht een logische keuze omdat het merendeel van de klanten van adidas voornamelijk digitaal actief is, maar als we naar de cijfers kijken is het helemaal niet zo’n voor de hand liggende zet.

Lees verder »

De opkomst van sport

23/02/2017 06:301 reactie1149

PSG_opkomst_header.jpg

Niet de participatiecijfers, de verbindende kracht van sport, de groei van vrouwenvoetbal of de maatschappelijke werking die sport heeft op de wereld staat in dit blog centraal. Nee, het gaat om de pure opkomst bij stadionsporten. De laatste vijftien minuten voordat de wedstrijd begint. De voorbereiding, build-up, kracht, passie, spanning, emotie, betrokkenheid. Het klaarstomen van de atleten voor het ultieme. Waarin het publiek tot dezelfde spanning en extase wordt gebracht om samen de ultieme beleving te ervaren. De FAN Experience.

Lees verder »

Driedaagse De Panne - Koksijde en Golazo gaan uitgebreide samenwerking aan

14/02/2017 17:570 reacties801

DriedaagseDePanne_Golazo.jpg

Golazo zal de vzw Koninklijke Veloclub Panne Sportief assisteren bij het sportieve en bij tal van organisatorische zaken: sponsoring, hospitality, communicatie,... Beide partijen willen op die manier het historische evenement nog sterker maken voor de toekomst. De eerste editie van de koers (toen nog "Vierdaagse van De Panne") werd precies 40 jaar geleden gereden.

Lees verder »

Finale bpost cup eerste sportevenement in België in 360 graden

08/02/2017 17:102 reacties3253

virtual_reality_samsung_gear.jpg

Er wordt in de sport veel geëxperimenteerd met nieuwe manieren om evenementen in beeld te brengen. De Pro Basketball League en Sund zorgen voor een Belgische primeur tijdens de finale van de bpost cup in Vorst Nationaal op zondag 19 februari 2017, door als eerste een sportevenement live te streamen in 360 graden video.

Lees verder »

NASCAR: The need for speed

07/02/2017 06:300 reacties865

nascar.jpg

Amerika is nog steeds het sportmedialand bij uitstek. Bij SPECO richten we daarom jaarlijks, tijdens het weekend van de Super Bowl, onze blik op de VS met een 'Weekend van de Amerikaanse Sport'. Op www.sportmedia.online verschijnen korte videocolleges over sporten die in Nederland zo goed als geen bekendheid hebben, maar die ons heel wat inzichten kunnen verschaffen. NASCAR is daar een goed voorbeeld van. Een sport die de laatste jaren ook in de VS steeds meer aan populariteit moet inboeten, maar die er toch in slaagt om via enkele erg innovatieve keuzes een nieuwe weg in te slaan.

Lees verder »

Antwerpen organiseert EK hockey in 2019

01/02/2017 08:550 reacties898

belgische_hockeyers.jpg

De Europese Hockey Federatie en de Koninklijke Belgische Hockey Bond hebben de EuroHockey Championships 2019 toegekend aan Antwerpen. Het epicentrum van dit evenement zal zich situeren op het sportcentrum Wilrijkse Plein. Sporting A, de sportdienst van de stad, investeerde hier recent in hoogwaardige hockeyinfrastructuur.

Lees verder »

“Social media kunnen je bedrijf in sneltreinvaart een enorm bereik geven”

31/01/2017 06:300 reacties2071

StreetsoccerBelgiumheader.jpg

Streetsoccer Belgium (SSB) bereikte onlangs de mijlpaal van 100.000 volgers op Instagram en het platform behoort zelfs tot de populairste bedrijven in België op het medium. SSB is van gratis website met onder meer het laatste nieuws over futsal, straatvoetbal en freestyle uitgegroeid tot de grootste voetbalentertainment organisatie van de Benelux. Er is een samenwerking met de Belgische voetbalbond om een brug te slaan tussen veld- en straatvoetbal en werd een eigen academie opgericht. SPORTNEXT interviewt initiatiefnemer Yannick Arnoets (25) over het succes van SSB en welke rol social media daarin heeft gespeeld.

Lees verder »

SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent

26/01/2017 10:460 reacties1175

shutterstock_185883095_kopie.jpeg

In Rotterdam Ahoy vindt op 10, 11 en 12 maart het ISU Wereldkampioenschap Shorttrack plaats. De sport heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen in Nederland. Shorttrack is snel, dynamisch en spectaculair. Daarmee voldoet shorttrack aan de kenmerken van een goede mediasport. Het is een sport die jong én oud nog weet te boeien in een tijd waarin het medialandschap verandert. Het WK Shorttrack is daarom het ideale moment om samen met TIG Sports een SPORTNEXT Live Sessie te organiseren over de strijd om live sportcontent. Wat voor verschuivingen vinden plaats in de mediawereld en hoe kunnen marketeers hierop kunnen inspelen?

Lees verder »

Voetbalclubs zien inkomsten stijgen tot recordhoogte van 7,4 miljard euro

22/01/2017 07:300 reacties753

ManUnited_Paul_Pogba.jpg

Paul Pogba werd afgelopen zomer de duurste voetballer ter wereld. Manchester United betaalde maar liefst 105 miljoen euro aan Juventus voor de Franse speler. Waarschijnlijk heeft de Engelse topclub dat geld allang terugverdiend. Manchester United is namelijk de rijkste club ter wereld. De club had over het seizoen 2015/2016 een totaal aan inkomsten van 689 miljoen euro en troeft daarmee FC Barcelona en Real Madrid af. Dat blijkt uit het rapport Football Money League, dat Deloitte voor de twintigste keer heeft uitgebracht. De totale inkomsten van de twintig best verdienende clubs - exclusief transferopbrengsten - stegen met 12 procent naar een recordhoogte van 7,4 (!) miljard euro.

Lees verder »