belgiancycling_bd.jpg

Belgische Wielerbond en GfK meten mediawaarde & ROI sponsors

31/03/2016 14:580 reacties933

GfK analyseerde onlangs, in opdracht van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWB), de mediawaarde van de sponsorvisibiliteit van hun partners. Dit gebeurde een eerste maal tijdens het WK veldrijden eind januari en gedurende het seizoen zullen er nog andere analyses van GfK volgen.

Tijdens het WK veldrijden analyseerde marktleider in (sport)marketingonderzoek GfK de mediawaarde van de sponsorvisibiliteit in de Belgische pers. Tussen 29 januari en 2 februari werden alle vermeldingen van sponsors in geprinte pers, online, op TV, op sociale media en op de radio in kaart gebracht.

Het meest opvallende resultaat is dat verslaggevingen in nieuwsuitzendingen (met daarin het vermelden of tonen van de sponsor) een grotere mediawaarde opleveren dan het in beeld zijn tijdens de live uitzending van de wedstrijd. Maar liefst 71 procent van de totale mediawaarde uit TV vloeit voort uit vermeldingen of verschijningen in nieuwsuitzendingen. Zo’n 16 procent van de mediawaarde komt van live coverage, de overige 13 procent stamt van sportprogramma’s.

Verder blijkt uit deze analyse ook dat er een enorm potentieel schuilt in sociale media. Uiteraard werden er op de dag dat de Belgen twee gouden medailles wonnen het meeste berichten op sociale media gepost. Vlamingen zijn veel actiever op sociale media dan Franstaligen. Veel hangt ook af van de mate waarin de sponsor zelf de boodschap pusht op zijn eigen sociaal netwerk en welk bereik zij daar hebben.

Bovendien kunnen we stellen dat het WK veldrijden meer leeft in de Vlaamse pers. Het WK veldrijden wordt hier ook vaker positief in het nieuws gebracht dan in het Franstalig landsgedeelte.

De plaatsen waar sponsorvermelding de meeste impact heeft en het meeste mediawaarde behaalt, zijn op de outfit van de renner en op de podiumboarding. Ook de achterwand tijdens de persconferentie kan mediawaarde genereren, maar in mindere mate. Bij het medium TV haal je ook nog mediawaarde door verschijning op de boardings naast het parcours.

Geplaatst in Nieuws, Sponsoring

Redactie

Redactie-account van SPORTNEXT.BE | SPORTNEXT, de Sportmarketingcommunity van België en Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?