fitness.jpg

De tien meest innovatieve fitnessbedrijven van 2016

22/12/2016 06:300 reacties858

2016 loopt op zijn einde en dus is het weer tijd om lijstjes te maken. Ditmaal kijken we naar de tien meest innovatieve fitnessbedrijven 2016. Wie maakte het best gebruik van wearables, welk bedrijf blonk uit in community-buidling en hoe worden virtual reality en augmented reality toegepast in de fitnessbranche. In de lijst van Fast Company zien we een aantal bekende gezichten en een verrassende nummer één.

1. SoulCycle – For cultivating a nation of spinning enthusiasts

SoulCycle combineert spinnen met een full body workout in een omgeving die doet vermoeden dat je in een discotheek bent. Tegelijkertijd is er ook een moment van rust in de training, waarbij kaarsen worden aangestoken. SoulCycle is een zogenaamde boutique fitnessclub; het biedt hoge kwaliteit in een nichemarkt. SoulCycle is sterk in community-building en heeft inmiddels al meer dan 50 locaties in de Verenigde Staten.

2. Fitbit - For mainstreaming health tracking

Fitbit bezette in 2014 al de eerste plek in deze lijst. Het bedrijf is nog steeds marktleider ondanks hevige concurrentie van vele apps en smartwatches. Fitbit is de beste full-body activitytracker dankzij de goede software. Daarnaast breidt het bedrijf uit – het bracht in 2016 een smartwatch uit - en richt Fitbit zich met succes ook op (grote) bedrijven.

3. Nike – For reaching new customers by turning the Jordan brand into a video game

Nike introduceerde NikeFuel, waar Nike+ Fuelband SE, Nike + Running en Nike+ Training Club allemaal samen komen zodat je op een eenvoudige manier kunt meten hoeveel je hebt bewogen. Daarnaast steeg de verkoop van Jordan Brand – de schoenenlijn van Michael Jordan – explosief, met name in China. Tevens ontwikkelde Nike een Jordan branded videogame, waarin topbasketballer Chris Paul een hoofdrol had.

4. Under Armour – For cramming an entire fitness-tech ecosystem into a box

Twintig jaar na de oprichting van Under Armour heeft het bedrijf de beste sporters ter wereld onder contract, maakt het optimaal gebruik van de laatste technologieën en is de marketingstrategie een grote hit. Commercials met Michael Phelps en topmodel Gisele Bundchen waren zeer succesvol. Under Armour werd in de VS na Nike het grootste sportmerk.

ZIE OOK: Under Armour: Van startup tot health & fitness company

5. Bandier – For fashioning an athleisure boutique

Bandier is een sportkledingwinkel, maar dan compleet anders. Wie een winkel binnenloopt, heeft het gevoel in een gym te zijn beland. Opzwepende muziek komt uit de speakers en alle afgetrainde werknemers dragen sportkleding. In de winkels van oprichtster Jennifer Bandier kun je luxueuze sportkleding kopen. Van opkomende nieuwe merken tot exclusieve limited editions van Nike, adidas of Reebok.

6. IHG – For creating Even Hotels for a healthy night’s stay

Bij de EVEN hotelgroep – onderdeel van InterContinental Hotels -  draait alles om je gezondheid. De hotels spelen in op de nieuwste trend in het toerisme: wellness travel. Gasten van de EVEN hotels worden aangemoedigd een yoga les te volgen, op het menu staan alleen gezonde gerechten en drankjes en de hotelkamers zijn zo ontworpen dat het je nachtrust moet bevorderen.

7. ClassPass – For giving health nuts more options

Het bezoeken van een Zumba class, meedoen aan een bootcamp of een yoga les volgen is niet goedkoop. Het kan wel €35 kosten om een keer iets te proberen. Gelukkig biedt ClassPass de oplossing. Voor $79 tot $125 – afhankelijk van waar je woont – kan iedereen een abonnement afsluiten dat je in staat stelt workouts te volgen in studio’s en gyms bij jou in de buurt. In 2015 werd de mijlpaal van 2 miljoen boekingen bereikt.

8. Peloton – For gamifying a bike to bring spinning class home

Peloton heeft een concept bedacht waarbij je de spinninglessen die op locatie worden gegeven, overal ter wereld kunt volgen én zelf kunt deelnemen. Het bedrijf heeft een spinningfiets en tablet ontwikkeld, instructeurs aangenomen (onder wie voormalig professioneel wielrenners en meervoudig Tour de France deelnemers Christian Van de Velde en George Hincapie) en content gemaakt. Peloton heeft sinds 2013 al meer dan 50.000 fietsen (à 2.000 dollar per fiets) verkocht.

ZIE OOK: Verbinden is het nieuwe sleutelwoord in de fitnessbranche

9. Lark – For developing a weight-loss app that talks back

Wat als er een app bestond die je kon waarschuwen als je in de verleiding komt om iets ongezonds te eten. Goed nieuws! Die app bestaat en heet Lark. De app leert je gewoonten kennen en stuurt je berichten wanneer het denkt dat je iets ongezonds gaat eten. Het mooiste aan Lark is de persoonlijke assistent. De app praat met jou over je gezond en fitnessdoelen alsof het een echt persoon betreft. Het doel is je te motiveren in plaats van je op je 'fouten' te wijzen.

10. Mio – For calculating a better metric for wearables

Vrijwel alle wearables en gezondheidsapp verzamelen tegenwoordig data. Maar de kunst is om die data op de juiste manier te analyseren. Bij Mio geloven ze niet in doelen voor hele groepen, zoals een bepaald aantal stappen per dag. Het bedrijf investeerde dit jaar in een wetenschappelijk bewezen metrisch systeem dat rekening houdt met je hartslag, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke kenmerken. Zo krijgt elke persoon een ander, gepersonaliseerd advies en wordt het makkelijker om je doelen te behalen.


Foto's: Vimeo.com, Twitter@TimeOutNewYork, Flickr (CC) Ted Eytan, Facebook PelotonCycle.

Geplaatst in Beleving, Innovatie, Wearable technology

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?