Golden1Center_Sacramento_Kings_shutterstock_530839834.jpg

De tien meest innovatieve sportbedrijven van 2017

19/12/2017 06:300 reacties1019

Sport en innovatie gaan steeds vaker hand in hand. Maar welke bedrijven blinken nou echt uit en wat doen zij waardoor ze uitblinken? Fast Company zette dit jaar wederom de meest innovatieve sportbedrijven op een rij.

ZIE OOK: De tien meest innovatieve fitnessbedrijven van 2017 

1. Sacramento Kings – For creating the modern day fan experience

De Sacramento Kings spelen sinds 2016 in een van de modernste stadions ter wereld. Het Golden 1 Center is het technologisch meest geavanceerde stadion in de NBA en het behoort bovendien tot de duurzaamste sportstadions in de wereld. Het Golden 1 Center is van alle gemakken voorzien en de bijbehorende app, die is ontwikkeld in samenwerking met de Sacramento Kings heeft al diverse prijzen gewonnen. Met de app is het onder andere mogelijk tickets te bekijken en bestellen, eten en drinken vanuit je stoel in het stadion te bestellen, video’s en geavanceerde statistieken te bekijken, een parkeerplaats te reserveren, in-game bets te plaatsen en te praten met een chatbot. Dit alles is ook nog eens gekoppeld aan een uitgebreid loyaliteitsprogramma.

Video: Time-lapse van bouw Golden 1 Center


2. FocusMotion – For expanding what wearables can do

FocusMotion introduceerde in 2016 een tool die kunstmatige intelligentie kan toepassen op elke wearable. Door middel van machine learning onthouden en registreren wearables elke beweging die een gebruiker maakt. Ontwikkelaars kunnen de FocusMotion algoritmes nieuwe bewegingen aanleren en zo iedere gebruiker van een persoonlijke aanpak voorzien.

3. Drone Racing League – For helping the ultimate 21st century sport take flight

Drone Racing League (DRL) is momenteel de grootste organisatie in de drone racing-wereld en haalde eerder dit jaar tijdens een investeringsronde ongeveer 20 miljoen dollar op van bedrijven als Liberty Media (onder meer eigenaar van de Formule 1) en Lux Capital. Eerder werden al partnerships afgesloten met WWE en Allianz. Het laatste seizoen van de league wordt in meer dan 75 landen uitgezonden. DRL organiseerde ook de Bud Light DRL Tryouts, een zoektocht naar een nieuwe talentvolle FPV piloot. De persoon die deze wedstrijd won, mag meedoen aan de league en krijgt een contract ter waarde van 75.000 dollar. 

ZIE OOK: Drone racing: de sport van de toekomst?

4. FieldLevel – For opening doors throughout college recruiting

FieldLevel is een privé sociaal netwerk dat meer dan 135.000 sporters op Amerikaanse high schools en bijna 39.000 high school-coaches toegang geeft tot ongeveer 11.000 college-coaches die op zoek zijn naar hun talenten en kwalificaties. FieldLevel brengt vraag en aanbod op een plek bij elkaar. Het bedrijf is daarnaast begonnen machine learning te integreren om het algoritme dat sporters koppelt aan hogescholen en universiteiten te verbeteren.

5. The Players' Tribune – For turning athletes into storytellers

Het mediabedrijf, opgericht door voormalig New York Yankees-speler Derek Jeter, geeft professionele sporters een platform hun verhaal te vertellen. Onder anderen Kobe Bryant (aankondiging pensioen) en Kevin Durant (overgang naar Golden State Warriors) kozen The Players' Tribune om hun nieuws te bekend te maken. Ook is er ruimte voor persoonlijke verhalen en columns over allerhande onderwerpen als Black Live Matters en de verkiezingen in de VS van 2016. The Players' Tribune concentreert zich steeds meer op (live) videocontent en maakt ook documentaires.

6. PlaySight – For bringing gamechanging analytics to practice

PlaySight heeft zogenaamde SmartCourts voor verschillende sporten ontwikkeld. Van tennis tot honkbal. Een SmartCourt is uitgerust met zes zelfsturende camera’s en een touchscreen scherm. Elke beweging van de sporter wordt geregistreerd en geanalyseerd. Na een sessie kun je alle opgenomen video’s en gedetailleerde statistieken over jouw training bekijken. Wereldwijd zijn er 700 SmartCourts en onder andere de NBA-teams Golden State Warriors en Phoenix Suns maken gebruik van deze technologie.

7. Twitter – For combining live video and conversation

Het sociale netwerk heeft de afgelopen jaren zwaar ingezet op video. Twitter sloot deals met onder meer de NFL, de PGA Tour, en ook Disney en BuzzFeed om ervoor te zorgen dat gebruikers op het platform uren aan interessante videocontent kunnen kijken. Twitter heeft een belangrijke rol ingenomen tijdens belangrijke (nieuws)evenementen als verkiezingen en kampioenschappen in de sport.

8. Wasserman – For creating a fertile ecosystem of athletes and brands

Het bedrijf van topzaakwaarnemer Casey Wasserman heeft een platform gecreëerd waar atleten, merken en social media elkaar ontmoeten. Het bedrijf heeft honderden nieuwe deals gesloten voor haar cliënten. Merken betalen de sporters om content te maken en creëren en te verspreiden via social media. Wasserman introduceerde ook branded partnerships voor atleten uit zijn stal.

9. GolfTEC – For demystifying the golf swing with data

GolfTEC heeft maar liefst 6 miljoen uur aan golfswings geanalyseerd om de meest gedetailleerde analyse van een swing tot nu toe te maken. Het bedrijf creëerde daarna een geheel nieuwe tool. Trainers krijgen nu een analyse van de swing op zes cruciale posities – onder ander de hoek en rotatie van de hips, schouders enzovoort. Met behulp van deze analyse kun je precies het gebied aanwijzen waar nog de meeste progressie geboekt kan worden.

Video: Instructievideo van GolfTEC


10. ESPN – For playing the long game

ESPN is al sinds jaar en dag een van de grootste mediabedrijven op het gebied van sport. De afgelopen jaren heeft het bedrijf de overgang gemaakt van papier naar digitaal. Er werd onder andere een aandeel in BAMTech, een livestreaming spin-off van de MLB, genomen en ESPN lanceerde tien verschillende edities van de website, speciaal voor bepaalde gebieden zoals India en Groot-Brittannië om meer bezoekers te trekken. Waar ESPN echt mee opviel het afgelopen jaar was de documentaire ‘OJ: Made in America’ over OJ Simpson. In vijf afleveringen wordt het verhaal verteld over het moderne Amerika, waarin ras, roem, media, geweld, het strafrechtelijke systeem en rassenongelijkheid aan de orde worden gesteld. De film werd zelfs genomineerd voor een Oscar.


Headerfoto: Shutterstock.com 

Geplaatst in Beleving, Innovatie, Media, Social media, Wearable technology

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?