De vijf sporttrends voor 2016
sportnext_trends_2016b_fp.png

De vijf sporttrends voor 2016

19/01/2016 10:000 reacties2911

Voor 2016 voorzie ik de volgende vijf trends: 1) Content Olympics 2) niche merken 3) e-bikes 4) apps die coachen en 5) sport voor iedereen. Mijn “state of sport” schetst het kader voor deze vijf trends en gaat dieper in op enkele herkenbare en vaak langlopende ontwikkelingen in de sport. Het is goed om dit vooraf te lezen (mits je dit nog niet gedaan hebt). Hieronder ga ik in op de vijf sport trends voor 2016.

Lees ook: het kader voor de vijf sporttrends van 2016 - Column Gijsbregt Brouwer (5 januari 2016) - Verscheen ook op Sportnext.nl

1. Content Olympics

London 2012 werden de Socialympics genoemd. Bij de Olympische Spelen van Beijing in 2008 brak het bloggen door. Voor de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro staat een vergelijkbare doorbraak te wachten: de komende spelen worden de Content Olympics. De hoeveelheid - hoogwaardige - content die rondom Rio gemaakt zal worden is overweldigend. Het gaat vaak om video content. Video is populair door Netflix, HBO, Snapchat, YouTube en Periscope. Deze content wordt gemaakt voor “TV”, voor online, voor magazines en op events. Atleten die op weg zijn Rio de Janeiro worden komend jaar belaagd door content makers. Nieuwe sportmedia hebben topsporters ontdekt als sleutel naar het hart van de kijker. De oude sportmedia gooien er een schepje bovenop met nieuwe programma’s. Zelfs printmedia gaan video maken. Het wordt tijdens de Olympische Spelen lastig om de pratende (ex)Olympiërs te ontwijken.

Maar de belangrijkste bron van content in Rio worden de atleten zelf. Zij gaan en masse content maken en delen via hun eigen social media en websites. Ook hier zal er veel video zijn, naast de foto’s en de blogs over de avonturen van de olympische atleten.

2. Doorbraak van niche merken

Ken je Tracksmith Running? Of Brand Black? Of Liona Soccer of Jogha? We bekijken de wereld van sportmerken bijna altijd door de lens van Nike, adidas en soms die van Asics, Brooks en Under Armour. Maar er zijn nog veel meer merken. Door de innovatie in productie en vooral de innovatie in marketing en communicatie, is er een hausse  aan nieuwe brands bij gekomen de laatste jaren. Deze merken hebben vaak een heel duidelijke propositie: focus op een sport en een type gebruiker. Zo richt Tracksmith Running zich op de retro runner (met een vleugje hipster) en is Brand Black een soort Dolce & Gabbana van het basketball. Liona Soccer is een van de eerste voetbalmerken specifiek op vrouwen gericht en Jogha is voor de modieuze vrouw in de yoga studio.

Komend jaar gaan een aantal van deze relatief onbekende nieuwe merken mainstream worden. Belangrijker nog is dat er onderaan de markt honderden merken bij zullen komen. Houd in 2016 je ogen open voor mooie merken met een eigen positionering in en om de sportvelden en fitness studio’s.

3. E-bikes on the move

Fietsen, dat kennen we wel in Nederland. Wielrennen of op de omafiets naar het werk, we zijn een fietsnatie. Maar ongemerkt vindt er een fietsrevolutie plaats in Nederland en in de rest van de wereld. Waar iedereen voor elektrisch transport naar Tesla kijkt, kijk ik graag naar Pon dat met bekende merken als Gazelle en Union en minder bekende merken als Focus en Kalkhoff de markt voor e-bikes aan het openbreken is. De elektrische fiets verandert het Nederlands personenvervoer drastisch. Niemand heeft range anxiety  op de fiets, omdat de e-bike juist je bereik vergroot. De fiets blijft tot op hogere leeftijd beschikbaar als vervoersmiddel. Ook gaat de snelheid van de fietser omhoog, zonder dat de luchtkwaliteit eronder leidt. Het is soms nog even schrikken als zo’n fiets met hoge snelheid je achteloos voorbij zoeft.

Dit betekent dat er in 2016 behoefte ontstaat aan een nieuwe infrastructuur voor fietsen: van fietssnelwegen tot oplaadpalen en van grotere fietsenstallingen tot slimmere verkeerslichten om fietsfiles voorkomen. De droom van veel fietsers is droog fietsen, en daarom zijn ze in Berlijn bezig met de eerste overdekte fietssnelweg. Ook de traditionele sportwereld duikt in de groei van het wielrennen. Adidas verlegt zijn focus van golf naar wielrennen. Meer grote sportmerken zullen fietsen gaan omarmen, als transport, als lichaamsbeweging of voor topsport in al zijn facetten.

4. Niet meten maar coachen

We hebben allemaal een app, een horloge of een ander slim apparaat dat onze sportieve activiteiten bijhoudt. De teleurstellende realiteit na tien jaar na de lancering van Nike+ (Nike Plus) is dat al die technologie ons nog nauwelijks helpt met meer of beter sporten. Het adagium “meten is weten” gaat eigenlijk maar voor de helft op. Nike Training Club en Nike+ hebben elk tientallen miljoenen gebruikers, hetzelfde geldt voor Runkeeper en Strava. Under Armour claimt 150 miljoen sporters in haar bijeen gekochte apps te hebben. Data stromen binnen bij de grote spelers van digital sports. Die data worden geregistreerd, maar niemand lijkt er wat mee te doen.

Daar gaat in 2016 verandering komen. In 2016 komen Nike, adidas en Under Armour met bijna compleet nieuwe platforms voor actieve sporters. De data van duizenden topsporters, honderden coaches en honderden miljoenen gewone sporters gaat gecombineerd worden in apps die daadwerkelijk mensen gaan coachen. Dat begint klein met zogenaamde nudges  die je aanzetten tot meer, beter en slimmer bewegen en sporten. Kijk bijvoorbeeld hoe de app Human je kietelt om niet te lang stil te blijven zitten. Het wordt rap groter met analyse van je loopstijl, trainingsschema’s op maat en tips voor je positie in het veld. Al halen we met dat laatste misschien net niet in 2016.

5. Sport is voor iedereen

2016 is een olympisch jaar betekent automatisch dat het ook een paralympisch jaar wordt. Londen maakte in 2012 een volwaardig feest van de Paralympische Spelen. Voor 2016 zien we de Nederlandse paralympische atleten steeds vaker in de media, in commercials en volgen we hen via hun eigen kanalen. De emancipatie van de topsporter met een beperking loopt ver voor op de “gewone” sporter met een beperking. Nike durfde het al aan om in 2012 een zwaar obese jongetje in te zetten als symbool voor haar olympische campagne. Maar voor de rest van de mensen met een beperking is sporten nog geen gemeengoed.

In 2016 wordt dat anders: het voorrecht om te kunnen sporten is niet alleen meer voorbehouden aan mensen met een fit lichaam en een fitte geest. Over de gehele breedte komt sport voor mensen met een beperking beschikbaar. Of het nu gaat om diabetes, een slecht hart, het missen van onderbenen of kankerpatiënten, sporten wordt de normaalste zaak van de wereld. Gewoon bij je in de buurt of als je dan toch goed bent in Rio de Janeiro.

Lees ook: de vijf sporttrends van 2015

Geplaatst in Beleid , Beleving, Innovatie, Media, Social media, Sponsoring

Gijsbregt Brouwer

Co-founder van sport content en activatiebureau Týrsday. Týrsday werkt voor meer dan 125 atleten, verschillende bonden en teams en voor een aantal grote sponsors en sportmerken. Daarnaast oprichter van SPORTNEXT en expert op het gebied...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?