Instagram door updates een niet te missen tool voor sportmarketeers
instagram_tool_update_fp.png

Instagram door updates een niet te missen tool voor sportmarketeers

13/02/2016 10:000 reacties1093

Voor iedereen die nog twijfelt of Instagram een interessante tool is voor je sportvereniging, sportmerk en/of sportorganisatie: dit is hét moment om aan te haken! Allereerst is Instagram booming: inmiddels zijn meer dan 2,1 miljoen Nederlanders op Instagram aangesloten, waarbij het aantal dagelijkse gebruikers hóger ligt dan op Twitter (992.000 Instagrammers tegenover 864.000 Twitteraars). Daarnaast is het een perfecte medium om (vooral) jongeren te bereiken, te bouwen aan je merk en volgers te transformeren in fans. Het grootste omslagpunt kwam echter deze week: door verschillende updates is Instagram nu écht interessant geworden voor bedrijven, sportclubs of teams. 

De onderscheidende kracht van Instagram

Van begin af aan staan foto's op Instagram centraal. Dit is ook niet verwonderlijk: het sociale medium dankt zijn populariteit met name aan de vele filters die aan foto's toegevoegd kunnen worden. Zo kun je met één klik een grauwe of 'saaie' foto eenvoudig opfleuren met bijvoorbeeld de Nashville- of Sierra-filter. Vervolgens maak je de gewenste uitsnijding, pas je nog handmatig enkele contrast- of helderheidsinstellingen aan en voeg je een korte tekst + enkele hashtags bij de foto. Klaar is kees! Het produceren van content is nergens zo makkelijk en snel als op Instagram, maar het simplisme kent ook juist een keerzijde: in persoonlijke kringen raak je snel verliefd op de app, maar zodra je het als marketingtool wil inzetten voor je vereniging, team of organisatie, dan zitten we al snel met de handen in het haar. 

Het is met Instagram namelijk niet mogelijk om berichten opnieuw te delen (à la Facebook of Twitter), url's naar je website te plaatsen of complete blogs/artikelen online te zetten. Dit vraag marketing wise  om een compleet andere benadering: je volgers gaan niet snel naar je website (doordat je geen url's kan plaatsen), interactie zoeken is lastig (doordat alle reacties in één tijdlijn onder je bericht verschijnen), verspreiding gaat minder snel dan op Facebook (op je Instagram tijdlijn verschijnt enkel content van de mensen die je zelf volgt en niet die van anderen) en alles gaat met name mobiel (grofweg de meeste mensen gebruiken het op een smartphone). Tot slot heb je maar twee middelen om je volgers te enthousiasmeren en aan je merk te binden: met een foto of een video. Kortom, je moet hapklare brokken produceren die je merk een bepaalde lading en gevoel meegeven, terwijl je volgers enkel kan overtuigen met beeld.

 

How to run your Fastest Mile: Step 1: Wake up hungry. Step 2: @nikewomen Step 3: @nikerunning Stay up to speed at nike.com/findyourfast.

Een foto die is geplaatst door nike (@nike) op


Waarom is het juist nú interessant om aan te haken?

Veel hobbels op de weg, maar waarom is het juist nu interessant om aan te haken? Allereerst is Instagram in tegenstelling tot veel andere social media-kanalen nog steeds enorm aan het groeien. Het aantal gebruikers is in vergelijking tot vorig jaar met 300.000 gestegen (2,1 miljoen Nederlanders), waarbij het met name populair is onder jongeren. 58% van de gebruikers zit in de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar, gevolgd door een groep met 20- t/m 39-jarigen (24%). Dit maakt het met name interessant voor heel wat sportverenigingen: het is namelijk dé plek waar je jongeren het beste kan bereiken en waar ze het meeste op actief zijn. Doordat steeds meer ouders, tantes, ooms, opa's en oma's op Facebook zitten, zoeken jongeren veelal een toevlucht naar een ander medium. Instagram! 

Toch kwam het belangrijkste nieuws afgelopen week: sinds een nieuwe update is het mogelijk om niet één, maar meerdere Instagram-accounts te gebruiken (tot een maximum van 5 accounts). De laatste barrière is hiermee weggehaald.. waar je met Twitter (Tweetdeck / Hootsuite) of Facebook (Facebook-pages) al langere tijd meerdere kanalen kon beheren, was dit met Instagram tot vorige week nog niet mogelijk. Indien je iets wilde plaatsen met het account van je sportclub, moest je dus eerst uitloggen op je persoonlijke account, opnieuw inloggen, foto uploaden etc. Nu switch je binnen een paar seconden van je sportclub, sportorganisatie naar je persoonlijke account. Daarnaast kun je door een tweede update binnenkort je resultaten beter meten: behalve het aantal likes wordt het ook mogelijk om het aantal views van je video's te bekijken. Dit laatste is ook nodig: volgens de ontwikkelaars zou het gebruik van video's het laatste halfjaar met maar liefst 40 (!) procent zijn toegenomen. 

Lees meer: Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook - Danny Oosterveer op Marketingfacts.nl

Wat voor content kun je op Instagram delen? 

Dit verschilt uiteraard per kanaal. Sportverenigingen kunnen hierbij denken aan: actiefoto's, nevenactiviteiten, bijzondere prestaties, sfeer op de club, sponsor in beeld, vrijwilliger aan het werk, video van een bijzonder wedstrijd- of trainingsmoment en/of beelden van achter de schermen. Voor eenieder die Instagram als marketingtool wil inzetten voor zijn/haar sportvereniging, kan zich hiervoor het beste inlezen met het nieuw verschenen 'Handboek communicatie voor sportverenigingen' (geschreven door SportNEXT-blogger Martin van Berkel). Voor de vereniging zal de nadruk liggen op het 'informeren van de leden' (gang van zaken, actualiteit, uitslagen, etc.) en ze te prikkelen/binden aan de club met leuke foto's of video's. 

Voor sportteams en sportmerken draait het voornamelijk om binding: met je content wil je volgers veranderen in fans en - een stapje verder - brand ambassadors. Dit kan door vooral niet te serieuze, maar mooie en leuke content te delen. In het geval van een sportteam: de 'faal van de week', het mooiste doelpunt, actie van de week, pupil van de week etc. Probeer ook vooral content te produceren die je volgers stimuleren om mensen in te taggen, omdat dit een van de weinige manieren is om je fanbase te vergroten. Bijvoorbeeld: "Wie zou deze kans ook missen?" met een video over een mislukte aanval. Ook hier geldt: wees creatief en probeer niet het ei (opnieuw) uit te vinden. Laat je inspireren door andere accounts en kijk eens bij je concurrenten hoe zij het aanpakken. Probeer daarnaast je volgers aan je te binden door ze te gaan volgen en leuke content opnieuw te delen (met de Repost-app: iOS of Android).

Mogelijkheden genoeg! Eén ding is in ieder geval zeker: haak als sportmarketeer nu aan, voordat je te laat bent!

Lees ook: Instagram als sportmarketingtool: 5 tips! - Blog Marloes Bovée (E-sites, 27 oktober 2015)


Verscheen eerder op Sportnext.nl

Geplaatst in Media, Mobile

Michel Dusée

Arko Sports Media
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?