smartphone_voetbalwedstrijd.jpg

Premier League-club wil fans via app laten stemmen over wissel in voetbalwedstrijden

02/06/2016 06:300 reacties1116

Supporters van voetbalclubs gebruiken tegenwoordig massaal hun smartphones in het stadion tijdens wedstrijden. Ze scrollen door hun tijdlijn op Twitter, bekijken statistieken van het duel of communiceren via WhatsApp met familie en vrienden over de krachmeting. Een club uit de Engelse Premier League wil de fans nog meer bij wedstrijden betrekken door hen te laten stemmen over welke speler er gewisseld moet worden.

Fans kunnen nu bijvoorbeeld al stemmen voor de man of the match of zien hun Twitter-berichten terug op het grote scherm in het stadion. Maar volgens Mark Sear, chief technology officer bij data en analytics bedrijf EMC, wil een Premier League-club zijn fans via een app laten stemmen over welke speler het veld moet verlaten. De app verzamelt gegevens over de spelers via wearables. Zo weten de supporters hoeveel iedere speler heeft gelopen of hoeveel sprints hij heeft getrokken, maar kunnen ze ook zijn hartslag en bloeddruk zien.

De club overweegt fans te laten meebeslissen over welke speler gewisseld moet worden en vraagt nu toestemming om de data die verzameld wordt vrij te geven. Er komen normaal gesproken weinig toeschouwers naar wedstrijden van de onder 21-ploeg, maar de vereniging denkt dat ze tot 10.000 supporters kan trekken voor zulke wedstrijden, liet Sear tijdens een voetbal conferentie in Doha weten.

De Engelse voetbalbond FA moet nog wel toestemming geven voor het experiment. Momenteel mogen Premier League-clubs alleen wearables dragen die zijn goedgekeurd door de bond.

Football Manager

Volgens Sear zullen teams doorgaan met lobbyen om veranderingen door te voeren. Hij denkt dat supporters het idee zullen krijgen dat ze het populaire Football Manager (computerspel waarbij je in de huid kruipt van een manager) aan het spelen zijn. “Je beoordeelt spelers aan de hand van statistieken. Dat is een fascinerende ervaring.”

De mogelijk baanbrekende innovatie toont eens te meer aan dat de relatie tussen voetbalclubs en haar fans aan het veranderen is. Sear schat dat tegenwoordig tenminste 70 procent van de toeschouwers zijn smartphone gebruikt in het stadion terwijl ze een wedstrijd bekijken. Gewoon een duel bijwonen is niet meer genoeg voor de fans, ze willen ook kunnen communiceren.

Hartslag tijdens penalty

Nu doen ze dat via social media-kanalen, zoals Twitter. Maar de technologie kan ervoor zorgen dat er in de toekomst een volgende stap wordt gezet. Sear denkt dat, als de FA groen licht geeft voor het experiment, toeschouwers in de toekomst bijvoorbeeld de hartslag van een speler kunnen zien op het moment dat hij een penalty neemt. Of ze kunnen de statistieken van een speler bekijken die zojuist met een rode kaart van het veld is gestuurd.

Zover is het nog niet en voorlopig kan de coach nog zelf zijn beslissingen maken, zonder dat de fans zich ermee bemoeien. Maar in de toekomst kunnen we ons misschien allemaal een beetje trainer voelen en massaal een wissel aanvragen.


Foto header: Flickr (CC) John Garghan

Geplaatst in Beleving, Innovatie, Mobile

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?