Anderlecht_Gfk.jpg

Wat is de impact van Anderlecht op fans en consumenten?

16/04/2018 17:340 reacties550

Volgens een onderzoek dat GfK België voor RSC Anderlecht uitvoerde, is 1 op de 3 voetbalfans bereid naar een merk te switchen, dat als partner / sponsor verbonden is aan zijn of haar favoriete team. GfK en Anderlecht deden onderzoek naar de impact die de Belgische voetbalclub kan hebben op fans en consumenten.

Volgens het onderzoek van GfK is voetbal de meest populaire sport in België. 42% van de consumenten voelt zich betrokken bij de sport. Tennis en wielrennen volgen op gepaste afstand met 35%.

Naast de Rode Duivels, die zelfs mensen die normaal geen aandacht schenken aan voetbal kunnen interesseren voor de sport, zijn Anderlecht en Club Brugge de meest populaire teams in België.

Het onderzoek toont aan dat Anderlecht een breed en divers publiek bereikt. Dat maakt de club interessant vanuit sponsoring- en marketingoogpunt. De huidige sponsoren slagen erin een sterke relatie op te bouwen tussen merk, club en de Belgische bevolking. Bijna de helft van de Belgen linkt hoofdsponsor BNP Paribas Fortis aan Anderlecht. 1 op de 4 Belgen maakt deze connectie zelfs als hen gevraag wordt naar sponsoren van een club.

Het meest opvallende resultaat uit het onderzoek is waarschijnlijk dat maar liefst 1 op de 3 voetbalfans bereid om naar een merk te switchen, dat als partner / sponsor verbonden is aan zijn of haar favoriete team. En als het betreffende merk dan ook nog eens specifieke of exclusieve voordelen aan hen biedt, dan stijgt dat zelfs naar 60%. Deze percentages liggen in het voetbal een stuk hoger dan in andere sporten, als tennis en wielrennen.


Headerfoto: Flickr (cc) Alexader Osipov

Geplaatst in Beleid , Beleving, Sponsoring

Redactie

Redactie-account van SPORTNEXT.BE | SPORTNEXT, de Sportmarketingcommunity van België en Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?