{author}

Wim Lagae

Auteur van het boek Sportmarketingcommunicatie en Hoofddocent Sportmarketing

Wim Lagae (http://www.sportmarketingcommunicatie.com) is dr. in de Economische Wetenschappen en hoofddocent sportmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven Campus Antwerpen. Aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven doceert hij ‘Marketing en Communicatie in de Sport’. Hij is gastprofessor sportmarketing aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de UGent. Hij publiceerde bij Arko Sports Media ‘Sportsponsoring activeren! Het Basisboek Sportsponsoring (2013)’ en werkt koortsachtig aan een grondige herwerking van Sportmarketingcommunicatie (juni 2015). Zijn handboeken worden in diverse opleidingen sportmanagement in Nederland en Vlaanderen gevolgd.

Website »

Een economische blauwdruk voor het internationale wegwielrennen

24/02/2016 07:250 reacties988

wielrennen_flickr_georgesmenager_fp.jpg

Na moeilijke jaren lijkt het wielrennen weer de wind in de rug te hebben. Zo liet de Ronde van Frankrijk in 2015 wereldwijd de hoogste kijkcijfers noteren sinds 2009. De Tourstart in Utrecht was een overdonderend publiekssucces en ook de Duitse televisie – afgehaakt na alle dopingverhalen – verzorgde opnieuw rechtstreekse Touruitzendingen. Het afgelopen decennium bleven de budgetten van topteams en de lonen van toprenners sterk stijgen. In schril contrast tot deze positieve marktdynamiek staat dat de teams ongezond afhankelijk blijven van sponsorgelden en mecenassen. Een gezondere economische hefboom van inkomstendiversificatie uit televisierechten of andere inkomsten zoals in het voetbal lijkt het wielrennen maar niet te vinden. Tegelijk kregen interessante hervormingsvoorstellen de afgelopen jaren geen slaagkans.

Lees verder »

Stilstand in wielerland

17/01/2016 18:000 reacties1713

stilstand_wim_fp.jpg

Met de Tour Down Under is het internationale wielerseizoen op gang geschoten. Na jaren van (doping)miserie lijkt het wielrennen opnieuw rugwind te kennen. Zo was de Tourstart in Utrecht een overdonderend publiekssucces. De professionalisering van WorldTour teams zet zich verder door. Het Giant-Alpecin project wordt alom gewaardeerd, terwijl het Nederlandse LottoNL-Jumbo project viel in de SponsorRingen. Etixx-Quick-Step en Lotto-Soudal ontpopten zich tot ijzersterke merken met gewaarborgde financiering tot respectievelijk 2018 en 2020. Ook suggereert het 5,3 miljoen euro jaarsalaris van Chris Froome dat de wielersportbusiness boomt. Frank Kwanten vroeg zich op SportNEXT af of de intrede van Lidl, Data Dimension en andere Segafredo’s niet getuigt van een kantelpunt nu grote bedrijven eindelijk weer de weg naar wielersponsoring lijken te hebben gevonden. Ik deel helaas de mening van Frank niet. Met het overroepen van kleine partnerships, het vluchten in wollige brand archetype praatjes of het niet benoemen van de kernproblemen en – uitdagingen helpen we het wielrennen niet vooruit. Met spijt in mijn wielerhart – groter dan u denkt na lectuur van dit stuk –, kenmerkt het businessmodel wielersport zich ondanks de budgetgroei, dynamiek en professionalisering van de sponsoring op teamniveau, door stilstand en dus relatieve achteruitgang.

Lees verder »

De Tour 2015: bergop of bergaf?

30/07/2015 06:300 reacties1626

tdf_bergop_bergaf_fp.jpg

De Tour 2015 gaat mijn wielerarchief in als zinderend, bloedheet én baanbrekend voor Serge Pauwels (MTN-Qhubeka). Toch hoor ik van opiniemakers en publiek niets dan gemekker en cynisme. De tweede Tourhelft bleek te saai door de verstikkende controle van Team Sky en … is Froomestrong wel geloofwaardig? Terwijl Vlaamse- en Nederlandse Tourmedia en publiekbelangstelling opnieuw hoge toppen scheerden, lijkt de buitenlandse belangstelling - veel minder groot dan u denkt - opnieuw gedaald. Moet de wielersport een andere richting inslaan?

Lees verder »

Botst het veldrijden tegen zijn plafond?

10/01/2015 09:000 reacties2077

cyclocross_fp_wim.jpg

Terwijl de weekendkranten zich afvroegen of de cross zijn piek bereikt had, was een sporthoofdpunt in het zondagmiddagjournaal op de openbare omroep dat Klaas Vantornout maar niet uitgeziekt raakt. Erger nog, de West-Vlaming moest een nieuwe antibioticakuur beginnen en kon daarom niet starten in Leuven, eenSoudal Classicdie nota bene door de commerciële zender VIER live werd uitgezonden. Na al die rampspoed volgde het geruststellende nieuws dat Klaas Sportwereld dicht hem 2% kans toe op de titel - wél zal starten in het BK nu zondag.

Lees verder »