{author}

Pieter Maenhout

Internal Communication Manager RBFA

Pieter Maenhout is Corporate Communication Manager bij de Royal Belgian Football Association. Voorheen was hij aan de slag als Internal Communication Manager bij de voetbalbond en Social Media consultant bij consultancy bureau Cleverwood.

Twitter »LinkedIn »

Fans bouwen mee aan de geschiedenis van Club Brugge

13/03/2012 12:590 reacties1137

pieter_club.jpg

Fans zijn het verleden, het heden en de toekomst van een club. Ze zien spelers komen en gaan, overleven vaak een aantal voorzitters en het veelvoud aan trainers. En het Belgische Club Brugge beseft dit maar al te goed. Na de aankondiging van de Facebook Timeline voor pagina's hebben ze de koppen bij elkaar gestoken. Het resultaat? Het gaat als allereerste - Europese? Wereldwijde? - club samen met zijn fans hun Timeline crowdsourcen.

Lees verder »

Aanvoerder 2.0

02/03/2012 12:300 reacties1125

pieter_kompany.jpg

Zeggen dat Manchester City zich sterk profileert via Social Media is een understatement. De afgelopen maanden hebben ze verschillende innoverende acties gedaan die zelfs voor de Premier League ongezien waren. Acties die duidelijk niet los aan elkaar hangen, maar deel uitmaken van een uitgebreide online strategie. Manchester City 'begrijpt' Social Media, en alleen daarom al kunnen we hen toejuichen. Sinds enkele maanden lijkt 'The Captain', Vincent Kompany, niet alleen het voortouw te nemen op het veld maar ook naast het veld. En nog specifieker, online. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg maar graag wil ik de volgende drie meer uitlichten.

Lees verder »

Voetbal en social media in België

04/01/2012 09:000 reacties1424

pieter_socialmedia.jpg

Voor iedereen die op dagelijkse basis bezig is met sociale media is het vanzelfsprekend dat je sociale media gaat gebruiken om de interactie en conversatie aan te gaan met je fans. Uit het onderzoek blijkt echter dat niet alle clubs dit inzien. 5 van de 13 clubs geven aan dat het niet de bedoeling is om een conversatie te starten. De redenen hiervan lopen uiteen; van een gebrek aan inzicht in de kracht van sociale media tot het gebrek aan middelen om deze conversaties te beheren en op te volgen.

Lees verder »