{author}

Frank Kwanten

Frank Kwanten was commercieel manager bij Team Vacansoleil - DCM Pro Cycling Team.

Website »Twitter »

Kanteling in wielersponsoring gaande?

13/01/2016 11:401 reactie3212

wieler_sponsoring_frank_16_fp.jpg

In Adelaide zijn de meeste WorldTour ploegen aangekomen om zich voor te bereiden op de opening van het wielerseizoen. Na een winter waarin de ASO en de UCI maar weer eens lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan, was er goed nieuws bij een aantal teams. De wielersport verwelkomt in 2016 namelijk een aantal krachtige partners. Geen fietsenfabrikanten, maar branchevreemde bedrijven die onder meer als naamgever instappen bij topteams. Bedrijven waar - zo lijkt het - een raad van bestuur en niet een eenling beslist en men wielrennen als een passend vehikel voor marketing,- en communicatiedoelen in gaat zetten in plaats van als een leuk speeltje van de baas.

Lees verder »

Velon is een zege voor de deelnemende teams en hopelijk ook de sport

26/11/2014 11:120 reacties1583

Velon_special_fp.png

Elf wielerteams kondigden gisteren aan dat ze zich voor het eerst in de historie verenigen in een bedrijf; Velon. Twee jaar na de Armstrongcrisis en ruim vijf jaar na de eerste meetings over een breakaway league is het bedrijf daar. Tussen die elf deelnemende teams zitten zeker drie teams die in handen zijn van suikerooms, twee nationale loterijen die nauwelijks iets over de grens te winnen hebben en een conservatief team dat nog uit de tijd van de buiscommandeurs stamt. Zeker de helft van deze teams is continue op zoek naar extra geld en denkt daarmee stabieler te worden.

Lees verder »

Duurzame sponsoring begint met een houdbaar verhaal (2)

06/01/2014 07:300 reacties1636

frank_oranjeheader_fp.jpg

De waarde van sponsoring staat onder druk. Ploegen moeten meer aan hun eigen merk en concept werken zodat ze herkenbaar zijn voor het publiek en zodat potentiele sponsors weten aan welke waarden ze zich binden en welke domeinen er te claimen zijn. Hoe ING in Nederland met recente campagnes Oranje claimde vond ik een mooi voorbeeld van een domein dat voor het oprapen lag binnen de activiteiten en partnerschappen van ING. (De kleur) Oranje is van iedereen en kent nu een nog sterkere associatie met ING.

Lees verder »

Duurzame sponsoring begint met een houdbaar verhaal (1)

05/01/2014 18:300 reacties1534

Frankkwamen_vacansoleil_fp_hd.jpg

“Het is even geen koers’. In die bijdrage analyseerde ik een aantal zwaktes en bedreigingen die mijns inziens belemmerend werken voor teams bij het vinden van sponsors. Naar mijn mening zijn de zwakke economie in de Westerse landen en de geloofwaardigheidsproblemen van de wielersport niet dé voornaamste oorzaken voor het uitblijven van een pallet aan nieuwe multinationals als sponsor. Immers was de situatie en herkomst van sponsors in het dopingluwe en economisch sterke 2003 niet vergelijkbaar? Met de actualiteit van vijf ploegen die noodgedwongen moeten stoppen en vele ploegen die op zoek zijn naar (echte) sponsors geloof ik dat de wielersport niet het optimale rendement haalt uit de markt, waar bij veel andere sporten de multinationals wel blijven komen. Dit terwijl ik overal zie dat de wielersport en de fiets enorm populair zijn.

Lees verder »