Waarom winnen niet altijd belangrijk is voor sponsors

29/03/2018 06:300 reacties934

Nike_Breaking2_Eliud_Kipchoge.jpeg

Een van de meest grensverleggende sport- en sponsorexperimenten van de jongste jaren is Breaking2 van Nike. Onder het marsorder 'loop een marathon in minder dan twee uur' stuurden marketeers en sponsordeskundigen van Nike een legertje aerodynamica- en biomechanicaspecialisten, inspanningsfysiologen en nutritionisten aan om de optimale marathoncondities te bepalen. Op 6 mei 2017 liepen de Nike toppers, bij dag en dauw, een marathon zonder tegenstanders op de snelle en vlakke ondergrond van het F1-circuit van Monza in Italië. De Keniaan Eliud Kipchoge miste op amper 25 seconden de mythische 2 urengrens. Op zijn Nike’s brak hij, weliswaar enkel officieus, met liefst twee en een halve minuut het officiële marathonrecord op naam van Dennis Kimetto, een atleet gesponsord door adidas.

Lees verder »

De vijf sporttrends voor 2018

09/01/2018 08:490 reacties1067

Nike__Hijab.jpeg

Voor het komend jaar voorspel ik deze vijf sporttrends: 1) woman’s world 2) je eigen evenement 3) go vegan 4) minder social media 5) crazy crossovers. In de State of Sport schetste ik het kader van de huidige sportwereld. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dan is het verstandig dat eerst te doen. Hieronder duik ik direct in het diepe en doe ik de sporttrends verder uit de doeken.

Lees verder »

State of sport: kader voor de sporttrends van 2018

28/12/2017 07:300 reacties849

NFL_Redsinks_knielen.jpg

Minstens zo belangrijk als terugblikken op de trends van afgelopen jaar of voorspellen van de nieuwe trends, is het stilstaan en even om je heen kijken om te bezien waar we nú eigenlijk staan. Een reflectie op de sport, inmiddels met de geuzennaam: 'state of sport'. Vijf signaleringen van de ingewikkelde wereld die sport heet, geven ons ruimte tot bezinning en roepen op tot actie. Laten we sport serieus nemen en naar een hoger plan tillen, zonder ons zelf te serieus te nemen.

Lees verder »

Wanneer worden de KBVB en KNVB wakker?

07/12/2017 06:300 reacties1119

KBVB_HQ_Brussels.jpg

Eerder schreef ik op SPORTNEXT blogs over de deplorabele staat van het Nederlandse voetbal. De prima prestatie vorig seizoen van Ajax in de Europa League daargelaten, als Nederland tellen we niet meer mee in Europa. Met als dieptepunten de huidige prestatie van het Nederlands elftal en onze clubs in de Champions- en Europa League. Vorig jaar werden er veel goede ideeën geboren om dit probleem op te lossen, wat op clubniveau ook speelt bij onze Belgische buren. In Brugge sloegen Belgische sportmanagement studenten van VIVES Hogeschool Brugge en Nederlandse studenten van de opleiding SPECO (Fontys) de handen ineen. Op het aanbod om deze ideeën te delen met de KNVB en KBVB is tot op de dag van vandaag niet gereageerd.

Lees verder »

eSports verovert de sportwereld! In het nieuwe SPORTNEXT Magazine

06/07/2017 10:510 reacties1263

sportnext_header_magazine_nr1_2017_RGB_header_intekst.jpeg

eSports, wielrennen, citymarketing, vrouwenvoetbal en hospitality 2.0. Al deze onderwerpen komen aan bod in het nieuwe SPORTNEXT magazine. Het magazine verschijnt binnenkort en telt meer dan 80 pagina's vol met inspirerende verhalen, analyses en achtergronden uit de bijzondere wereld van sportmarketing. Ontvang de komende drie edities (tot en met medio 2018) voor €24,95 (excl. btw).

Lees verder »