Terugblik op de SportNEXT trends voor 2016

26/12/2016 06:290 reacties1817

sportnext_trends_2016b_fp.png

Begin dit jaar deed ik - inmiddels voor de zesde keer - mijn voorspelling voor het komende jaar. Zoals altijd behelsde die vijf sport trends: "Content Olympics", "niche merken", "e-bikes", "sport apps: niet meten maar coachen" en "sport voor iedereen". Ook was er nog een geheime voorspelling, over sport en kunst. Aan het eind van het jaar blikken we altijd terug: wat is er terechtgekomen van de voorspellingen? Welke trends zijn uitgekomen? In 2014 ("yoga en broga") en in 2013 ("buiten is het nieuwe binnen") hadden we twee enorme uitschieters. In 2015 bleef zo’n klapper uit en in 2016 hebben we er weer een te pakken.

Lees verder »

De tien meest innovatieve fitnessbedrijven van 2016

22/12/2016 06:300 reacties1275

fitness.jpg

2016 loopt op zijn einde en dus is het weer tijd om lijstjes te maken. Ditmaal kijken we naar de tien meest innovatieve fitnessbedrijven 2016. Wie maakte het best gebruik van wearables, welk bedrijf blonk uit in community-buidling en hoe worden virtual reality en augmented reality toegepast in de fitnessbranche. In de lijst van Fast Company zien we een aantal bekende gezichten en een verrassende nummer één.

Lees verder »

Hologrammen doen intrede in sportwereld

14/12/2016 06:300 reacties1196

EricssonAR.jpg

Jan van Halst introduceerde een aantal jaar geleden de Piero in Nederland. De analist maakte met behulp van het systeem analyses van voetbalwedstrijden. Van Halst tekende wat pijlen op het scherm, zette een cirkeltje om spelers en legde uit wat er goed en fout ging. Anno 2016 doet de Piero wat gedateerd aan. In de Verenigde Staten maken analisten al gebruik van hologrammen. En als het aan Ericsson ligt, gaat ook de consument live sportcontent in 3D tot zich nemen. Geprojecteerd op je salontafel.

Lees verder »

Samenwerking tussen Snapchat en NFL: wie volgt?

01/09/2016 06:300 reacties1571

NFL_selfie1.jpg

Snapchat wordt inmiddels door veel sportclubs en sportorganisaties gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aan zich te binden en unieke content te verspreiden. Maar de National Football League (NFL) is de eerste professionele sportorganisatie die een officiële samenwerking met de deeldienst is aangegaan. Daarmee toont de NFL (wederom) aan dat het een voortrekkersrol heeft en schetst het een toekomstbeeld voor hoe de sport en Snapchat elkaar kunnen versterken.

Lees verder »

De Netflix voor sport is opgestaan

22/08/2016 06:300 reacties1998

DAZN_header.jpg

Terwijl streaming services als Netflix en Spotify op entertainment- en muziekgebied de keuze voor de consument steeds makkelijker maken en inspelen op de digitale revolutie, daar is in de sportwereld nog veel bij het oude. Voor live sportwedstrijden en – evenementen zijn we vaak (noodgedwongen) afhankelijk van de keuzes van de uitzendgemachtigden. Het is nog niet mogelijk om waar en wanneer je wilt het duel naar jouw keuze te kijken. Maar daar komt snel verandering in. In Duitsland is onlangs DAZN geïntroduceerd, oftewel de Netflix voor sport.

Lees verder »